Kuinka hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa?

Kuinka hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa? Vaikka olen itse halunnut viime aikoina vähentää sosiaalisen median käyttöä, en kiellä etteikö siitä olisi iloa ja hyötyä edelleen monissa asioissa. Työnhaku on yksi sellainen asia, jossa sosiaalista mediaa nykyään hyödynnetään yhä enemmän niin rekrytoinnissa kuin työnhaussakin.

Listasin alle muutaman asian, kuinka voit työnhakijana hyödyntää sosiaalista mediaa töitä hakiessasi.

SEURAA KIINNOSTAVIA YRITYKSIÄ.

Seuraamalla itsäsi kiinnostavia yrityksiä sosiaalisessa mediassa voit saada paljon lisätietoa siitä, millaista olisi olla töissä kyseisessä yrityksessä. Itse tykkään tehdä kattavan tutkimuksen yrityksestä, johon olen hakemassa töihin ja usein sosiaalisesta mediasta löytyy paljon lisätietoa ja jatkoa kotisivujen esittelyille.

Nykyään monet yritykset julkaisevat avautuvat työpaikkansa ensimmäisenä some-sivuillaan, joten seuraajana saat tästäkin ensimmäisenä ilmoituksen suoraan älypuhelimeesi. Lisäksi kannattaa seurata oman alasi sekä yleisesti työnhakuun liittyviä ryhmiä ja keskusteluja. Facebook on esimerkiksi täynnä erilaisia työnhakuryhmiä ja yhteisöjä.

OMAN VERKOSTON HYÖDYNTÄMINEN.

Omakohtainen kokemukseni verkostojen hyödyntämisestä on sitä, että puhun ääneen tavoitteistani sekä seuraavista askelista, joita urallani haluan tehdä. Teen sitä ihan oikeassa elämässä ja sosiaalisessa mediassa. Kun näistä asioista puhuu ääneen, voi yllättäen apua löytyä ihan läheltä omista verkostoista. Joku voi esimerkiksi tietää piilotyöpaikasta tai suositella sinua tuttavan tutulle ja niin edelleen.

Sosiaalisessa mediassa työnhakijana voi omissa profiileissa ilmoittaa etsivänsä töitä ja kysyä omilta verkostoilta, olisiko jollakin vinkkejä työnhakuun. Yleensä aina joku vähintäänkin tuntee jonkun, joka voisi mahdollisesti tietää jotain. 

PORTFOLIO NETTIIN.

Omia taitojaan kannattaa tuoda esille sosiaalisessa mediassa, riippuen tietenkin alasta. Esimerkiksi jos hakisin vaikkapa sisällöntuottajan töitä, itse tekemäni videot ja kuvaamani kuvat olisi hyvä löytyä yhdestä paikasta, minkä voisi sitten linkata työhakemukseen. On niin monia tapoja tuoda osaamistaan esille, että mielikuvitus on vain rajana.

LINKEDIN.

Tällä hetkellä suosituin täysin työelämään keskittynyt sosiaalisen median kanava on LinkedIn. Jos sieltä ei vielä profiilia löydy, kannattaa se nyt ihan ensimmäiseksi käydä luomassa. Haluaisin jakaa lisää vinkkejä liittyen hyvään LinkedIn profiiliin, mutta mun täytyy itsekin vielä perehtyä aiheeseen enemmän. Itse tein sinne kuitenkin käyttäjän jo heti opiskelijana ja käyn siellä useasti viikossa lukemassa mielenkiintoisia päivityksiä sekä keskusteluja liittyen alaani.

LinkedInistä löytyy myös työpaikkailmoituksia ja voit siellä hakea suoraan profiilillasi, mikä sisältää CV:si. Lisäksi keväällä työnhakijana hyödynsin LinkedInin premium-käyttäjää, jolla sain lisätietoa muista hakijoista ja pystyin esimerkiksi vertailemaan omaa osaamistani muiden osaamisiin.

RAKENNA HENKILÖBRÄNDISI.

Sosiaalinen media on oiva paikka luoda ammatillinen henkilöbrändi. Kokonaisuutena julkaisusi julkisissa profiileissa antavat sinusta tietyn mielekuvan ihmisenä. Tähän mielikuvaan voit vaikuttaa strategisesti luodulla henkilöbrändillä.

Itse päädyin 20-vuotiaana puolivahingossa hyvinvointialalle yrittäjäksi, koska somekanavani ja esimerkiksi Fitnessmalli-kisaan osallistuminen tukivat sitä mielikuvaa minusta. Henkilöbrändiä voi olla vaikea jälkikäteen uudistaa, mutta siitäkin on hyviä esimerkkejä olemassa.

Previous
Previous

Kuinka edetä työuralla nuorena?

Next
Next

Kuinka lopettaa itsensä vertailu muihin?