Miten Kaisa päätyi HR-specialistiksi?

Kaisa Juntunen, HR-specialisti

Kaisa Juntunen, HR-specialisti

Lähdin alun perin opiskelemaan kasvatuspsykologiaa yliopistoonajatuksena suorittaa kandidaatin tutkinto ja vaihtaa sen jälkeen psykologian maisteriohjelmaan.

Kandivaiheessa meillä kävi kuitenkin samaisesta koulutusohjelmasta valmistunut alumni kertomassa, mihin tehtäviin hän on yliopiston jälkeen päätynyt. Hän oli tehnyt monipuolisia HR-tehtäviä muutamissa yrityksissä, ja jokin palo syttyi itsessäni saman tien. Nuo tehtävät kuulostivat juuri siltä mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä.

Toimin siis tällä hetkellä HR-asiantuntijan työtehtävissä kansainvälisessä IT-talossa, joka tekee softaa käytännössä kaikille maailman johtavilla autonvalmistajille, kuten muun muassa BMW:lle, Fordille ja Mercedes Benzille. Vastuualueisiini kuuluvat Suomen toimiston rekrytoinnit ja employer branding, palkitseminen, osaamisen kehittäminen ja uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Päädyin nykyisiin työtehtäviini siten, että olin tavannut yrityksen henkilöstöpäällikön yhteisen ystävämme juhlissa, ja hänellä oli jäänyt mieleen, kuinka innokkaasti ja intohimoisesti olin suhtautunut ja puhunut silloisesta tehtävästäni henkilöstöpalveluyrityksen rekrytoijana. Hän oli kysellyt yhteiseltä ystävältämme, olisinko mahdollisesti kiinnostunut kyseisestä roolista, ja lopulta päädyin laittamaan cv:ni hänelle ja haastattelun kautta minut valittiin tehtävään.

Mitä HR-specialisti eli henkilöstöasiantuntija tekee?

Henkilöstöasiantuntijan tehtävä ja rooli voi vaihdella aika merkittävästikin organisaatioiden ja alojen välillä, mutta perustehtävä on kuitenkin sama – mahdollistaa organisaation toiminta parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän kuuluu useimmiten esimerkiksi työntekijöiden työnteon sujuvoittaminen, työyhteisön ja organisaation kehittäminen ja viestintä, rekrytointi, employer branding, työaika- ja työsopimuslakien perustuntemus, johtamisen kehittäminen, erilaiset järjestelmien ylläpidot ja niin edelleen.

Työpäivät vaihtelevat paljon, mutta tyypillisesti viikon aikana työtehtäviini kuuluu muun muassa rekrytointiprosessin liidaamista, uusien työntekijöiden perehdytystä, tulevien rekrytointikampanjoiden suunnittelua, työntekijöiden kysymyksiin vastaamista, koulutusten aikatauluttamista, tapahtumien organisointia, yhteistyöpalavereita, erilaisten raporttien tekemistä ja kehittämishankkeiden edistämistä. Tämän lisäksi tein ennen yrityksen ollessa pienempi myös paljon HR-järjestelmän ylläpitoa, joka nyt kuuluu enemmän kollegani työkenttään.

Parasta työssäni on se, että pääsen hyödyntämään siinä vahvuuksiani ja tekemään niitä asioita, mitkä koen itselleni mielekkäiksi – työskentelemään ihmisten kanssa, ideoimaan uutta, kehittämään organisaatiota ja käyttämään luovuuttani, sekä kehittämään ongelmanratkaisutaitojani. Haastavinta työssä on toisinaan ihmisten erilaisten toiveiden yhteensovittaminen sekä erilaisten haastavien tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen. Tämän lisäksi itsensä johtamisen taito on HR-työssä erittäin tärkeää, koska työhön kuuluu lukuisten eri tehtävien samanaikainen hallitseminen ja priorisointi. IT-alalla työskenteleminen ilman teknistä koulutusta edellyttää sitä, että uskaltaa myöntää välillä olevansa ihan pihalla, mutta toisaalta se myös johtaa mielenkiintoisiin keskusteluihin ja samalla oppii valtavasti uutta! Ja kuka tietää, ehkäpä vielä joskus lähdenkin opiskelemaan ohjelmointia työn ohella! ;)

Previous
Previous

10 tapaa olla itsevarmempi

Next
Next

Career girl afterwork - tapahtuma