Vinkit some-ammattilaiselta!

Tänä syksynä pääsin jälleen kouluttamaan Wellnessmalleja tuleviksi sosiaalisen median ammattilaisiksi. Kokosin koulutusta varten materiaalia ja päätin jakaa muutamia juttuja somesta myös täällä blogin puolella!

Numeroita ei kannata seurata sokeasti

Olen itsekin sortunut stressaamaan seuraaja- sekä tykkääjämääriä vaikka kuinka paljon. Vasta, kun lopetin miettimästä niitä, seuraajamääräni alkoivat kasvaa kunnolla. Analytiikan tuijottelun sijaan kannattaa vain panostaa laadukkaaseen sisältöön.

Olen pystynyt itse tienaamaan somella jo ennen 1000 seuraajaa Instagramissa vuosia sitten. Pienemmät mikro- sekä nanovaikuttajat tulevatkin olemaan osa yritysten vaikuttajamarkkinointisuunnitelmia myös tulevana vuonna.

Emmin Instagram-koulutuksessa opin termin "1000:n seuraajan taktiikka" eli panosta kasvattamaan oikeasti sitoutuneiden seuraajien joukkoa, jolloin jo 1000 riittää. Se on parempi kuin 10 000 seuraajaa, jotka eivät ole oikeasti omistautuneita sisällöllesi.

Lisäksi vielä, jos mietit omaa käyttäytymistäsi sosiaalisessa mediassa, voisin kuvitella, että tykkäilet vain menemään sen kummempia miettimättä sisältöjä. Näin ollen tykkäys ei vielä kerro, onko tykkääjä oikeasti kiinnostunut esimerkiksi palveluistasi tai vaikkapa alekoodista, jota mainostat somessa. Jos siis haluat tehdä rahaa somessa, ei tällöinkään tykkäysten kyttääminen ole tärkein juttu, vaan sitoutunut ja luottavainen yleisö.

Tärkeintä on puhutella muita

Ihmiset ovat lähinnä kiinnostuneet itsestään, joten puhuttele heitä. Seuraan itse esimerkiksi useita naisyrittäjiä Instagramissa, koska haluan saada itselleni heistä inspiraatiota tai ideoita omaan juttuuni. Ei minua niinkään kiinnosta kaikki heidän elämässään tapahtuvat asiat, varsinkaan ne, jotka eivät liity bisnekseen tms. Lopulta melko harvat pystyvät pitämään seuraajansa kiinnostuneina pelkästään "lifestyle" sisällöstä, joten mieti tosissasi, mikä on some-sisältösi tarkoitus ja mitä se tuo seuraajallesi.

Instagram bio kannattaa myös suunnitella niin, että kaikkien omien hienojen titteleiden sijaan siellä on heti ensimmäisenä vastaus siihen: mitä teet ja mitä tarjoat seuraajallesi? Influencer termiä käyttää nykyään melkein joka toinen instagrammaaja, joten koita keksiä jotain persoonallisempaa! ;)

Kommunikointi on avain

"Don't post and ghost"

Vastaile viesteihin ja kommentteihin - simple as that. En näe mitään syytä olla vastailematta viesteihin, jos joku on nähnyt vaivaa sellaisen kirjoittamiseen ja lähettämiseen! Itse otan aina aikaa viesteihin vastailuun Instagramissa, joten jos tästä postauksesta jää esimerkiksi jotain kysyttävää - hit me up!

Algoritmit ei ole tekosyy

Jatkuvasti näkee somettajia valittelemassa milloin minkäkin muutoksen jälkeen, kuinka tykkäykset tai näyttökerrat laskevat. (Pian Suomessakin otetaan käyttöön Instagramin uudistus, että emme tule jatkossa näkemään kenenkään tykkäyksiä!) Sen sijaan, että käytät energiasi näiden muutosten tai niistä mahdollisesti aiheutuvien vaikutusten pohtimiseen, suunnittele mielenkiintoista - ja vielä mielenkiintoisempaa -sisältöä!

Jos johonkin ei voi itse vaikuttaa, ei sillä kannata päätään vaivata. Sen sijaan hyvä ja laadukas sisältö ei tule menemään pois muodista. Muista, että algoritmit eivät ole syy sille, ettet ole vielä menestynyt. :)

Previous
Previous

Sivutoimisesta yrittäjästä toimitusjohtajaksi

Next
Next

Parhaat vinkit palkkaneuvotteluihin!