Markkinointistrategia, jonka avulla hankit ensimmäisen asiakkaasi

Ensimmäinen tuotteesi tai palvelusi voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta silti saatat hakata päätäsi seinään asiakashankinnan kanssa. Tiedät, että myynti ei ole vahvinta osaamisalaasi, mutta unelmasi toteuttaa itseäsi intohimosi parissa työskennellen ja enemmän rahaa yrittäjänä tienaten vaativat myyntistrategioiden opettelua.

Et halua muutaman vuoden päästä huomata, että joku muu elää unelmaasi ja menestyy myymällä sinun mielessäsi ollutta ideaa, jonka olisit voinut lanseerata jo vuosia aiemmin hyödyntäen vaikka vain kaikkein yksinkertaisimpia markkinointistrategioita. Vaikka siis voit olla nyt tilanteeseesi - ihan ok - tyytyväinen, haluat varmasti tietää, mitä kaikkia upeita mahdollisuuksia eteesi voikaan tulla, kunhan vain saat myyntisi rullaamaan.

Jotta voisit aloittaa unelmabisneksesi pyörittämisen ja huomata rahan virtaavan yrityksesi tilille, kerron sinulle tässä julkaisussa erittäin yksinkertaisen myyntistrategian. Tulet oppimaan muun muassa…

  1. Millaiseen markkinointistrategiaan luotan omassa yritystoiminnassani

  2. Kuinka sain luotua yli 14 000 € myyneen digituotteen

  3. Miten sinäkin säästät markkinointikuluissa tämän myyntistrategian ansiosta

  4. Kuinka tällä samalla markkinointistrategialla Instagram seuraajamääräni kasvaa koko ajan

markkinointistrategia

Markkinointistrategia: Määrittele yksi ihanneasiakas

Määrittelemällä yhden tarkan ihanneasiakkaan loin koko bisnekseni perustan vuoden 2020 alussa ja tein muutamassa kuukaudessa yli 14 000 € myyntiä tuoneen ensimmäisen verkkovalmennukseni. Voin kuitenkin rehellisesti sanoa olleeni ennen yrityksen perustamista epävarma ideani toimivuudesta, kuten sinäkin varmaan olet tällä hetkellä. 

Miten löysin ihanneasiakkaani? 

Seuraamalla omaa kutsumustani ja intohimoani päädyin luomaan sosiaaliseen mediaan naisten urayhteisön, joka oli luotu auttamaan uransa alkuvaiheessa olevia nuoria kunnianhimoisia naisia. Urayhteisön Facebook-ryhmään liittyessä jäsenet vastaavat lyhyeen kyselyyn siitä, missä he kaipaavat eniten apua. Keräsin aluksi jokaisen vastauksen talteen ja yksi vastaus nousi selkeästi yli muiden. Suurin osa ryhmän jäsenistä halusi nimittäin apua oman intohimonsa muuttamisessa yritystoiminnaksi.

Koska olin itse jo vuosia aiemmin ryhtynyt yrittäjäksi ja luonut omasta intohimostani bisneksen, jonka avulla sain työskennellä itseäni kiinnostavien asiakkaiden parissa jopa kansainvälisesti maailmalla matkaten, tiesin pystyväni auttamaan näitä urayhteisön naisia luomaan heidän unelmabisneksensä.

Näin ihanneasiakkaakseni muodostui aloitteleva naisyrittäjä, joka haluaa tehdä töitä intohimonsa parissa. Tein lisää taustatutkimusta tämän henkilön tarpeista ja jopa nimesin sen, jotta tämä alkoi tuntua entistä läheisemmältä minulle. 

Tehtävä: Ihanneasiakkaan määrittely

Määrittele ihanneasiakkaasi seuraavia kysymyksiä hyödyntäen:

  • Ikä, sukupuoli, asuinpaikka?

  • Koulutustaso ja työtilanne?

  • Mihin ongelmaan kaipaa ratkaisua?

  • Haaveet ja pelot?

  • Mikä motivoi häntä?

Ihanneasiakkaan määrittelyn lisäksi tein ennen yritykseni perustamista paljon bisnessuunnittelua. Jos haluat tietää, kuinka voit muuttaa yritysideasi kannattavaksi bisnekseksi, jossa toimit arvojesi mukaan ja teet töitä intohimosi parissa, lataa tekemäni ilmainen opas bisnessuunnitelman tekemiseen tästä.

Ensimmäinen verkkokurssini tuotti muutamassa kuukaudessa 14 000 €

Määriteltyäni ihanneasiakkaan aloin suunnitella tuotetta, joka vastaa juuri tämän tarpeisiin. Mietin, mitkä ovat hänen isoimmat kipupisteensä ja kuinka voin tarjota mahdollisimman tarkasti apua juuri hänen ongelmaansa. Näin syntyi 6 viikon verkkovalmennus Intohimosta Unelmabisnekseksi, jonka lanseerasin ensimmäisen kerran helmikuussa 2020. 

Vaikka minua jännitti lanseerata ensimmäinen verkkovalmennukseni, tiesin ainakin urayhteisössä olevien naisten olevan kiinnostuneita siitä. Siksi päätin kohdistaa pienen markkinointibudjettini pelkästään näille valmiiksi jo kiinnostuneille henkilöille. Säästin markkinointikuluissa rutkasti euroja, sillä tein kohdennettua Facebook- sekä sähköpostimarkkinointia pelkästään ihanneasiakastani muistuttaville henkilöille.

Ihanneasiakkaan määrittelyn ansiosta pystyin hiomaan viestintäni puhuttelevaksi juuri tälle pienelle joukolle henkilöitä, sillä verkkovalmennukseni ei ollut tarkoituskaan sopia kaikille. Kahden ensimmäisen lanseerauksen jälkeen verkkovalmennukseni oli tuottanut jo yli 14 000 €.

Lataa tästä ilmainen oppaani, jonka avulla löydät ja ymmärrät kohdeyleisöäsi, tuot yrityksesi heidän tietoonsa ja saat yrityksellesi ostavia unelma-asiakkaita 

Sama markkinointistrategia salaisuutena myös Instagram seuraajien määrän kasvuun

Sen jälkeen, kun olen määritellyt ihanneasiakkaani tarkasti, olen pyrkinyt myös sosiaalisessa mediassa puhuttelemaan pelkästään tätä henkilöä. Siitä on seurannut se, että osa seuraajistani on tippunut pois, mutta toisaalta seuraajamääräni myös kasvaa jatkuvasti. Ja mikä parasta, kaikki uudet seuraajat ovat juuri sitä oikeaa kohderyhmää, jota haluankin puhutella ja jota pystyn palveluillani ja tuotteillani auttamaan. 

Ottamalla tämän strategian käyttöön lopetat stressaamasta putoavia seuraajia ja saavasi ihanneseuraajiltasi ylistäviä yksityisviestejä siitä, kuinka sisältösi koskettaa juuri heitä ja heidän tilannettaan. Ymmärrät nyt varmaankin myös, että yleisösi kasvaessa ihanneasiakkaasi kaltaisista henkilöistä, tulet myymään myös tuotteitasi enemmän. 


Jos haluaisit oppia lisää ja hyödyntää tarkemmin vähemmän tunnettua markkinointistrategiaa, jolla itse onnistuin kaikessa edellä mainitussa, tutustu tästä Sivubisnes kirjaan. Kirjoittamani e-kirjan opeilla pääset takuulla vielä nopeammin alkuun, vaikka olisit vielä palkkatöissä tai opiskelijana.

Previous
Previous

Oman osaamisen myyminen - Kuinka hyvä silloin täytyy olla?

Next
Next

Meillä jokaisella on "oma juttu" - näin löydät omasi!